piątek, 8 listopada 2013

Trójkąty Bermudzkie... (5)


ROZDZIAŁ 2 – Rozgłos


I ponownie TB. 


W dniu 5 grudnia 1946 roku znaleziono opuszczony przez załogę SY City Belle na akwenie TB, nieopodal Florydy.


Niemal w przeddzień amerykańskiego Święta Niepodległości – 2 lipca 1947 roku – w przestrzeni powietrznej TB ginie bez wieści samolot C-54 należący do USAF. Losy maszyny i załogi nie są znane do dziś dnia…


A teraz zaczyna być naprawdę ciekawie! W styczniu 1948 roku, w Cieśninie Malakka ginie w niezwykłych okolicznościach załoga MS Ourand Medan (według innych źródeł Orang Medan), którego załoga została zabita wskutek oddziaływania jakiegoś nieznanego czynnika. Jeden z uczonych radzieckich wysunął w związku z tym hipotezę o powstawaniu w wodach Wszechoceanu fal akustycznych o bardzo niskiej częstotliwości <7 Hz, które mogłyby ewentualnie zabić załogę statku, ale nie tłumaczy pożaru, który wybuchł w ładowni, błyskawicznie rozprzestrzenił się na statku i wygonił ekipy poszukiwawczo-ratownicze przybyłe na wezwanie SOS.


Tymczasem na akwenie TB zaginął samolot DC-3 Mac Donnel-Douglas Dakota wraz z załogą i pasażerami, co miało miejsce 27 grudnia tegoż roku, zaś na wodzie ginie bez śladu motorowa łódź Ala Snidera – słynnego dziennikarza i entuzjasty sportu motorowodnego, gdzieś na akwenie w okolicach Florydy…


Rok 1949 przynosi kolejne straty, i tak:

14 stycznia – SY Driftwood ginie bez śladu wraz z załogą na akwenie TSJ. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo napadu pirackiego;

17 stycznia – samolot Tudor IV ex Halifax-Lancaster Star Tiger należący do BSAA znika w niewyjaśnionych okolicznościach w przestrzeni powietrznej TB wraz z pasażerami, z których gros stanowią VIP. Jest to jedną z przyczyn, dla której wreszcie podnosi się rwetes wokół tajemniczych wydarzeń nad i na obszarach TB;

30 stycznia – niemal w identycznych okolicznościach nad TB ginie bez wieści drugi samolot BSAA – Star Ariel;

4 kwietnia w okolicach wyspy Bonin ginie bez śladu statek japoński Guro Sio Maru 1. to jest już Trójkąt Smoka na MD…

21 kwietnia na MD ginie drugi statek Guro Sio Maru 2 w okolicy wyspy Miyake. Statek znika dosłownie przed redą portu na Miyake…

Marzec 1950 roku, akwen TB w okolicy portu Jacksonsville, FL, znika bez śladu statek MS Sandra – oczywiście w niewyjaśnionych do dziś dniach okolicznościach…

W tym samym roku w przestrzeni powietrznej TB znika bez śladu samolot Globemaster. Okoliczności zniknięcia – nieznane.  


W roku 1951 ma miejsce niezwykle ciekawy incydent w okolicy Azorów. Otóż ginie tam w niezwykłych i niewyjaśnionych okolicznościach w czasie holowania do Plymouth „na żyletki” brazylijski pancernik São Paulo. Do dziś dnia nie wiadomo, co się z nim stało. Okręt wprawdzie zaginął w czasie sztormu, ale w takim przypadku, gdyby poszedł na dno, pozostałyby jakieś jego szczątki pływające na wodzie. A tu nie pozostało nic – wedle Berlitza – z wyjątkiem jakichś „ciemnych mas poruszających się pod wodą”, które zaobserwowano na tym akwenie z samolotów poszukiwawczych. Jednym słowem rosyjski cyrk i czeski film: było i nie ma i nikt nic nie wie…

Tymczasem wydarzenia nabierają rozpędu i 2 lutego 1951 roku w okolicach Jamajki ginie bez wieści samolot York Transport – niestety Legenda nie mówi, czy jest to pasażer czy transportowiec.

W lipcu na akwenie MD ginie bez wieści statek Chyo Huku Maru, który nadawał sygnały SOS z okolic wyspy Mikura.

24 września na MD ginie bez wieści kolejny japoński statek. Jest to RV Kaio Maru 5[1] z ekipą naukowców na pokładzie. Niektóre źródła podają, że statek ten zaginął w 1955 roku. Wszystkie wszakże zgadzają się co do tego, że ekipa ta miała zbadać przyczyny zniknięcia wymienionych tutaj jednostek i innych, o których Legenda już nie mówi.


21 października na Morzu Północnym ginie bez śladu statek MS Melanie Schulte albo według innych źródeł MS Melanie Shulte. Ostatni sygnał odebrany od niej pochodził z punktu opisanego współrzędnymi geograficznymi: 58°22’ N - 009°33’ E, u południowych wybrzeży Norwegii.

2 lipca 1953 roku, na Morzu Adamańskim został znaleziony porzucony przez załogę statek SS Holhu. Niektóre źródła podają, że w tym przypadku powtórzyła się tragedia nieszczęsnego SS Orang Medan, którego znaleziono w Cieśninie Malakka. I w tym przypadku, martwa załoga leżała na pokładzie a jej zastygłe w grymasie przerażenia twarze patrzyły na słońce…    


Rok 1953, akweny MD:

W dniu 6 stycznia, okolice wyspy Sumisu. Statek Siu Shei Maru zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach.

W lutym w okolicach wyspy Nishino znika bez śladu statek Guro Sio Maru 3.

25 września statek Fu Ya Maru znika tajemniczo w okolicach wyspy Miyake.

Z kolei 10 października statek Shihyo Maru zniknął na akwenie koło wyspy Miyake.

Grudzień. Statek Ko Zi Maru znika na akwenie w okolicy wyspy Iwo Jima.


Doprawdy fatalna seria!


Kolejny spektakularny incydent w rejonie TB. 6 stycznia 1954 roku stwierdzono zaginięcie bez śladu statku MT Marine Sulphur Queen[2] z ładunkiem płynnej siarki. Eksperci zrazu założyli, że doszło do eksplozji ładunku wskutek złamania się kadłuba statku na wysokiej fali i wtargnięcia wody do zbiorników z płynną siarką. Analizy wykluczyły taką możliwość, ale z uporem maniaka wraca się do tego, boż nie ma lepszego wytłumaczenia…


Jesień roku 1955 zaowocowała kolejnymi zagadkowymi zniknięciami:


Wrzesień – SY Connemara IV zostaje znaleziony na wodach TB bez żywego ducha na pokładzie. Brak jakiegokolwiek sensownego wyjaśnienia.

4 listopada znaleziono statek SS Joyta, który został opuszczony przez załogę i pasażerów. Statek zboczył z kursu o 960 km na przestrzeniach wodnych Pacyfiku…

I znowu Pacyfik. W niewyjaśnionych okolicznościach znika statek SS Avakarimoa. Jeden z polskich pisarzy Franciszek Fenikowski postawił hipotezę, że wszystkie „pacyficzne” zniknięcia statków mają związek z hitlerowskimi U-bootami czy japońskimi sensuikanami, które po przegranej wojnie nie złożyły broni i nadal uprawiały swój piracki proceder, tak jak U-boot Elektra z powieści Leonarda pt. „Inkarnacja” (Warszawa 1984). Kto wie, czy nie miał racji – ale o tym później.


5 kwietnia 1956 roku, samolot bombowy typu Boeing B-25 znika w obszarze powietrznym TB w okolicach wyspy Andros na Bahamach. Natomiast 9 listopada tego samego roku, także w TB ginie bez śladu samolot Navy Martin P5B w rejonie Morza Sargassowego.


Sześć lat względnego spokoju – nie ma wydarzeń tak spektakularnych, jak opisane powyżej, a potem…


8 stycznia 1962 roku „latająca cysterna” typu KB-50 znika bez śladu w obszarze powietrznym TB. Poza nią znika bez śladu również statek MS Windfall.


Rok 1963 i kolejna seria nieszczęść:

10 kwietnia w Zatoce Maine (to jest na północ od TB) tonie w niewyjaśnionych okolicznościach i z niejasnych przyczyn SSN[3] USS Tresher. Odnalezienie wraku i zbadanie go przez ekipę dr Roberta Ballarda nie wyjaśniło niczego. Prawdopodobnie USS Tresher poszedł na dno uderzony falą solitonową w głębinach Atlantyku.

4 czerwca w rejonie TB ginie bez śladu samolot Boeing B-119 Cargomaster.

5 lipca bez śladu zaginął kuter rybacki Sno’ Boy na akwenie TB.  

28 sierpnia w przestrzeni powietrznej Florydy (L. D. Kushe podaje, że w rejonie Bermudów) giną bez śladu dwie „latające cysterny” KC-135.


Rok 1964, czerwiec – samolot Beechraft znika w przestrzeni powietrznej Morza Karaibskiego.

7 czerwca samolot Cessna znika znad wyspy Grand Turk, Bahamy. Jego pilotka Carolyn Cascio nie widziała lądowiska krążąc cały czas nad nim!

W tym samym roku statek MS Dancing Feather i SY Enchantress znikają gdzieś na akwenie TJ. Eksperci nie wykluczają ataku piratów z Karaibów. 


5 czerwca 1965 roku, w przestrzeni powietrznej Bahamów ginie bez wieści i śladu samolot Flying Boxcar C-119.


Zatoka Meksykańska, dnia 29 października 1966 roku. Tego dnia na akwenie Zatoki znika bez śladu holownik MT Southern Cities. Z całego tandemu została znaleziona jedynie barka, która holował. Holownik i załoga znikła…


Rok 1967 przynosi kolejne zniknięcia samolotów i jachtów w rejonie Florydy – czyli na i nad akwenami TB:

11 stycznia – samolot Chale YC-122 znika nad Florydą.

14 stycznia – samolot Beechcraft Bonanza znika nad Florydą.

17 stycznia – samolot Piper Apache znika nad Florydą

I wreszcie w grudniu SY Renovoc należący do Louisa (George’a) Conovera znika gdzieś na akwenie TB, a 31 grudnia SY Witchcraft znika w niewyjaśnionych okolicznościach na wodach TB u wschodnich wybrzeży Florydy…


Rok 1968 przynosi prawdziwy pogrom okrętów podwodnych:

28 stycznia izraelski SS[4] INS Dakar zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach na Morzu Śródziemnym gdzieś w rejonie Cypru.

21 maja amerykański SSN USS Scorpion tonie w niewyjaśnionych okolicznościach na akwenie w okolicy Azorów. Prawdopodobnie powtórzyła się tragedia Treshera i okręt zatonął uderzony falą solionową. L. D. Kushe podaje frapującą wiadomość, że wrak USS Scorpion został odkryty przez radziecki statek RV Alin, a sfotografował go okręt hydrograficzny USS Mizar – ten sam, który wsławił się w czasie poszukiwań wraka Treshera i utraconej w rejonie Palomares (Hiszpania) amerykańskiej bomby wodorowej.

Do sprawy INS Dakar i USS Scorpion jeszcze wrócimy, bowiem wszystko wskazuje na to, że za ich zatopieniem stoją nie jacyś Kosmici czy Wodni Ludzie, ale konkretni dowódcy ziemskich flot… 

21 sierpnia francuski SS Minèrve ginie bez śladu  i w nieznanych okolicznościach na Morzy Śródziemnym w rejonie Tulonu.

Poza tym znikają bez śladu jednostki nawodne:

W maju wycieczkowiec MS Carrol Diane znika na Atlantyku. Ekipy ratunkowe znajdują jedynie tablicę z nazwą statku i kamizelkę ratunkową.

I pierwsze polonicum w tej ponurej kronice[5] -  18 grudnia w rejonie Cape Horn ginie bez śladu SMY Polonia braci Ejsmontów.[6] Nigdy nie wyjaśniono losów naszych rodaków i ich jachtu… Po 1989 roku pojawiły się sugestie, że bracia Ejsmondowie zostali zamordowani przez SB lub KGB.


Rok 1969 przyniósł kolejne wydarzenia. Jest nim przede wszystkim tajemnicze zniknięcie na 10 minut samolotu Boeing 727 z ekranu radiolokatora portu lotniczego w Miami Beach, FL.

W marcu statek MS Fernandine znika wraz z załogą. Ostatni sygnał SOS odebrano z pozycji: 27°52’ N - 058°12’ W – na wschód od Bermudów. Także w marcu ginie bez śladu nad Bermudami samolot Beechcraft.

W czerwcu nad akwenem TB, w niewyjaśnionych okolicznościach znika strategiczny bombowiec B-52. Poza nim znika jeszcze samolocik Cessna 172.


W roku 1969 ma miejsce także pogrom jachtów:

2 lipca znaleziono dryfujący trimaran SY Teignmouth Elektron dowodzony przez żeglarza Donalda Crowhursta, który znikł w niewyjaśnionych i bardzo niejasnych okolicznościach . Podejrzewa się samobójstwo. W tym samym dniu odnaleziono także pięć (!!!) innych jachtów pozbawionych załogi. Wszystkie brały udział w regatach Golden Globe. Ta część Legendy jest wyjątkowo zaciemniona i podaję ją na odpowiedzialność Ch. Berlitza i Ralpha Barkera.

W dwa dni później, 4 lipca znaleziony został na Morzu Sargassowym SY Scotish Laird bez załogi, która opuściła go w niewyjaśnionych okolicznościach.

6 lipca znaleziono kolejny jacht SMY Vagabond należący do szwedzkiego żeglarza Petera Vallina, który zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach na Atlantyku w okolicach Azorów. Także w lipcu znaleziono na akwenie TB kolejny opuszczony jacht – był nim SY Maple Bank.


* * *




[1] Indeks RV oznacza statek badawczy (research ship).
[2] Indeks MT oznacza motorowy tankowiec (motor tanker).
[3] Torpedowy okręt podwodny z napędem atomowym.
[4] Torpedowy okręt podwodny z napędem spalinowo/elektrycznym.
[5] Naprawdę jest to drugie, bowiem nie uwzględniono tutaj tajemniczego zaginięcia polskiego SS ORP Orzeł.
[6] SMY – jacht motorowo-żaglowy, według innych źródeł to był jacht żaglowy.