środa, 16 kwietnia 2014

Trójkąty Bermudzkie... (89)

1911.09.15.
SS Rosedale (AUS)
Pacyfik
Statek zaginął w drodze z Nambucca River do Sydney.
1912.04.14.
RMS Titanic (GB)
Północny Atlantyk
Statek zatonął w niewyjaśnionych okolicznościach wskutek zderzenia z górą lodową. Jest to największa z niewyjaśnionych do dzisiaj tragedii morskich...
1914.
RV Endeavor (AUS)
Okolice Macquarie Island
Zaginął bez śladu.
1917.
SS Zarbine (F)
Zatoka Biskajska
Załoga opuściła statek w niewyjaśnionych okolicznosciach.
1918.03.04.
USS Cyclops (USA)
TB
Okręt zaginął bez wieści na trasie z Barbados do Norfolk. Najprawdopodobniej storpedowany przez U-boota, którego dowódcą był por. Karl Dönitz.[1] Inna teoria mówi o złym zaształowaniu ładunku na jego pokład, wskutek czego wywrócił się on do góry dnem i zatonął. 
1918.07.10.
U-65[2]
Wschodni Atlantyk
Amerykański okręt podwodny znalazł wynurzony U-65 bez żywej duszy na pokładzie. Załoga opuściła U-65 z niewyjaśnionych przyczyn i nikt nie wie, co się z nią stało...
1920.08.15.
Jubilee (AUS)
Pacyfik
Statek zaginął na trasie z Auckland do Kawan. Ostatni raz widziany w okolicy Nine Island.
1921.
Ałbian (RUS)
SS Yute (E)
Pn. Atlantyk
Statki nie dotarły do portów przeznaczenia.
1921.
SS Raifuku Maru (J)
TB
Ostatni radiogram nadany Morsem brzmiał: Danger like dagger now, CQ[3]. Możliwe zatopienie statku przez trąbę wodną.[4]
1921.01.31.
Caroll A. Deering (USA)
TB
Statek płynął z Rio de Janeiro na Barbados. Ostatni raz widziano koło latarni morskiej Cape Fear 23.I.. Wrak znaleziono w okolicy Diamond Shoals. Możliwy napad piratów.
1921.02.02-03.
SS Monte San Michele (I)
SS Esperanza de Larriga (GB)
SS Cabedallo (BRA)
MT Ottowa (GB)
SS Hewitt (USA)
SS Florino (N)
SS Svartskog (N)
SS Steinsund (N)
Morze Karaibskie
Statki nie dotarły do portów przeznaczenia.
1921.03.20.
USS Conestoga
Pacyfik
Okręt nie dopłynął do celu podróży - Tutuila (Samoa). 17 maja 1921 roku s/s Senator wyłowił łódź ratunkową z oznaczeniami tego okrętu pod 18o15’N i 115o42’W.
1921.05.15.
R-14
Pacyfik - okolice na północ od Hawajów
Ten SS[5] przeżył niezwykłą przygodę - w jednej chwili rozładowały się jego akumulatory i zepsuł się silnik Diesla z nieznanych przyczyn. Okręt powrócił do Hilo pod... żaglami!!!
1921.11.23.
Bansei Maru 10 (J)
TS[6]
Statek zaginął w czasie rejsu z Kishiro do Tashimy.
1922.02.14.
Kibi Maru 1 (J)
TS
Statek zaginął w czasie rejsu z Muroran do Jokohamy.
1923.01.30.
SS Mar del Plata (E)
Atlantyk
Statek zaginął na trasie Szkocja - Bilbao.
1923.02.14.
SS Lukkos (NL)
Atlantyk
Statek zaginął na trasie Antwerpia - Tanger. Ostatni raz widziany u wybrzeży Anglii.
1923.11.01.
MF Iki Maru (J)
TS
Prom zaginął bez wieści w okolicach Kagoshimy.
1923.11.02.
SS Kagawa Maru (J)
TS
Zaginął bez wieści w rejsie z Muroran do Kamaishi.
1924.02.08.
SS Mount Rose (F)
Atlantyk
Statek ostatni raz widziano u wybrzeży Anglii.
1925.
SS Cotopaxi (MEX)
TB
Zaginięcie statku w nieznanych okolicznościach.
1926.
SS Saduffco (USA)
Atlantyk
Zaginięcie statku w nieznanych okolicznościach.
1926.09.03.
SS Holeakala (USA)
TB
Statek być może został zatopiony przez huragan o prędkości 300 km/h, ale jego wraka nie odnaleziono.
1926.12.30.
SS Elkton (USA)
TS
Zaginął bez wieści na Pacyfiku. Ostatnia pozycja: 14oN i 136oE.
1927.
SS Asiatic Prince (GB)
TS
Statek zaginął bez wieści, eksperci podejrzewają napad piratów.
1927.01.11.
SS John Tracy (USA)
Atlantyk
Statek ostatni raz widziano koło latarni morskiej Pollack Rip.
1928.03.10.
Kashin Maru (J)
TS
Zaginął bez wieści.
1928.11.23.
SS Messicano (I)
Atlantyk
Statek nie dotarł do portu przeznaczenia w Rotterdamie z ładunkiem rudy.
1928.12.21.
SY Kobenhavn (DK)
Pd. Atlantyk
Ostatni kontakt radiowy w dniu 21.12.1928 roku z norweskim statkiem SS William Blumer. Wraka nie znaleziono, za to znaleziono szczątki łodzi i prawdopodobnie nadbudówek w rejonie przylądka Igielnego.
1929.
Eltham  (GB)
Atlantyk - wybrzeża Kornwalii
Statek opuściła załoga z nieznanych przyczyn i w nieznanych okolicznościach.
1931.
SS Stavanger (N)
TB
Statek zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach.
1931.
SY John & Mary (USA)
TB
Znikła załoga jachtu w niewyjaśnionych okolicznościach.




[1] Autor twierdzi, że istnieją odpowiednie dokumenty w archiwach niemieckich potwierdzające ten fakt. Naprawdę było tak, że Karl Dönitz pływał na U-boocie, ale na Morzu Śródziemnym i storpedował statek Cyclops, ale w porcie.
[2] Wg innych źródeł U-65 został samozatopiony w Poli 28 października 1918 roku.
[3] Niebezpieczeństwo jak sztylet, przybywajcie szybko - najprawdopodobniej japoński radiotelegrafista użył skrótu CQ = Come Quickly albo CQD = Come Quickly - Danger, co ówcześnie jeszcze było odpowiednikiem sygnału SOS, który znalazł szerokie zastosowanie po tragedii RMS Titanic od fatalnej dlań nocy 14/15 kwietnia 1912 roku.
[4] Autor naiwnie zakłada, że Japończycy nigdy nie zetknęli się wcześniej ze zjawiskiem trąby morskiej (tornada na morzu), co przypieczętowało los ich i ich statku...
[5] Okręt podwodny z napędem konwencjonalnym.
[6] Trójkąt Smoka - znany także pod mianem Morza Diabelskiego.